top of page
Search

Brazilian New Year’s Traditions and superstitions

[This post has been written in both Portuguese and English in the same page to help you who are learning Portuguese. If you prefer to read it in English or in Portuguese, just keep scrolling and you will find each version].


In Portuguese:


Tradições e superstições do Ano Novo brasileiro


O Brasil é um país cheio de tradições e superstições. Nossas comemorações de Ano Novo são enormes. Organizamos essa grande festa que dura a noite toda em festas de rua, na piscina ou na praia, em qualquer lugar. Nós nos divertimos vibrando todas as boas vibrações e desejando sorte, paz, abundância, amor e muito mais para o ano novo. Afinal, acreditamos que um novo ano pode vir com uma nova vida. 


"Ano novo, vida nova!"

Lembre-se de que o Brasil é um país vasto e, seja no Norte, Nordeste, Centro-Oeste, Sul ou Sudeste, pode haver costumes locais novos e diferentes. Embora eu tenha nascido e crescido em São Paulo, com família de Pernambuco (Nordeste) e Minas Gerais (Sudeste), talvez eu não conheça todas as tradições de cada região.


Vamos nos aprofundar em algumas tradições e superstições do Ano Novo brasileiro.


As cores têm significados


girls reveilon
Freepik

É tradicional usar cores diferentes na véspera de Ano Novo, sendo que cada cor representa um desejo diferente para o próximo ano. A maioria das pessoas tende a escolher o branco, que é uma herança de nossos ancestrais africanos e afro-brasileiros e representa purificação espiritual e paz. Outras opções de cores populares incluem vermelho, rosa e dourado. Algumas pessoas optam por usar tudo nas cores que representam seus desejos, enquanto outras escolhem apenas a roupa íntima nessa cor especial, com todo o resto em branco. 


O que cada cor representa:

Branco: desejo de paz e harmonia

Azul: tranquilidade e amizade

Rosa: amor e romance

Preto: poder e elegância

Verde: esperança e saúde

Laranja: entusiasmo e criatividade

Roxo: transformação e conexão espiritual

Vermelho: paixão e romance

Prata: inovação

Amarelo ou dourado: prosperidade financeira e espiritual 


Que cor você usaria no próximo Réveillon?

Comida tradicional

rabanada
Rabanada - Freepik

A escolha da comida pode variar de família para família. A maioria das famílias escolhe um pedaço substancial de carne, como peru, bacalhau, frango, carne assada, porco, entre outras, salada, farofa (tipo de refeição feita de mandioca torrada), rabanada e salpicão (salada de frango com maionese, batatas e vegetais). 


Minha família costuma arrumar a mesa antes da meia-noite do dia 31 de dezembro como uma representação do nosso desejo de abundância para o próximo ano. Alguns desses alimentos também são significativos para nós.


  • As lentilhas (lentilhas) supostamente nos proporcionam abundância e prosperidade. Disseram-nos que essa tradição é italiana, que foi trazida ao Brasil pelos imigrantes e algumas pessoas acreditam que é assim devido ao seu formato de moeda. A maioria das pessoas vai além e acredita que devemos ficar em um lugar alto, como uma cadeira, mesa ou escada, e comer sete porções.


  • O bacalhau pode ser bastante caro no Brasil. Ele foi trazido para o nosso país pelos portugueses e é uma alternativa ao peru ou ao frango. 


  • Frangos ou Chesters (um frango de tamanho grande, supostamente trazido da Escócia para o Brasil e batizado com esse nome como estratégia de marketing por uma empresa chamada Perdigão) são mais populares nas ceias de Natal.  Muitas pessoas acreditam em uma superstição que diz que não se deve comer aves no Ano Novo. Elas podem lhe trazer má sorte e regressão, pois são animais que podem ciscar para trás. 

churrasco
Churrasco - Freepik

  • O churrasco é uma escolha popular. Se você ainda não comeu churrasco brasileiro, com certeza deveria experimentar. Definitivamente não envolve hambúrgueres; trata-se de comer os melhores cortes de carne, bife e linguiça. 


  • É uma tradição comer a polpa das romãs e guardar suas sementes, colocando sete delas embrulhadas em papel até o Dia de Reis (6 de janeiro). Depois disso, você pode colocá-las em suas carteiras para atrair riqueza e sorte durante todo o ano.

  • Algumas pessoas comem uvas no dia de Ano Novo para dar sorte. Essa não é uma tradição em todas as famílias. Minha família, por exemplo, não é uma delas. No entanto, brindamos com espumante.  


Tenho certeza de que esqueci alguma coisa. Especialmente porque, mesmo quando não é uma data especial, um simples almoço de domingo com a família terá uma enorme variedade de opções para os mais exigentes.


Fogos de artifício

A exibição de fogos de artifício é o destaque de nossa noite. Você os verá em todos os lugares, desde pequenos bairros até grandes reuniões na praia. 


rio de janeiro ano novo
Queimada de Fogos no Rio de Janeiro - Freepik

Se estiver procurando o melhor lugar para assistir aos fogos de artifício e possivelmente a um show ao vivo, sugiro que vá para as principais capitais. A maioria delas oferecerá entrada gratuita com música ao vivo e multidões. As capitais São Paulo e Rio Janeiro, juntamente com Salvador, Bahia, provavelmente terão as maiores multidões, mas os melhores shows.


Pessoalmente, não gosto muito de multidões. Portanto, a família e os amigos se reunirem com muita comida e ir para a rua assistir ao festival de luzes no céu é mais do que suficiente para mim. 


É importante ter alguém especial ao seu lado para beijar quando os relógios finalmente mudarem e a queima de fogos começar, exatamente como vemos nos filmes. Estou brincando! Não é uma regra, mas quando os casais vão juntos às festas, com certeza comemoram com um beijo, mas depois é provável que se "soltem" e saiam por aí compartilhando abraços com as pessoas ao redor, de preferência familiares e amigos. Mas cuidado com sua carteira.


Praia, ondas e ofertas

Nunca passei o Réveillon na praia. Provavelmente porque não gosto muito de multidões, e as praias podem ficar bem cheias nessa época. A maioria das pessoas vai à praia, assiste a shows, dança, vê os fogos de artifício, faz suas oferendas e pula sete ondas. 


Todos nós acreditamos no poder que o mar tem de renovar nossas energias. No entanto, nem todo mundo sabe que essa tradição é mais uma herança de um ritual da religião afro-brasileira, Candomblé e Umbanda, para celebrar Iemanjá, sua divindade do Oceano. 

Para cada onda que você pular, você deve fazer um pedido ou agradecer a Iemanjá por tudo de bom que aconteceu com você ou sua família no ano corrente. Você não deve dar as costas para o mar ou isso lhe trará má sorte. Quando seus pés não estiverem mais tocando a água, então você pode dar as costas e sair. O ato de pular ondas deve purificar espiritualmente e lhe dar resiliência para superar obstáculos futuros.

Responda às perguntas abaixo para compartilhar suas experiências e praticar o português:

  1. Quais são as principais tradições e superstições de Ano Novo de seu paíse?

  2. Que outras tradições e superstições brasileiras você conhece?

  3. Como você gosta de começar um novo ano?

  4. Você costuma fazer resoluções de ano novo?


Deixe sua resposta nos comentários e eu o ajudarei a revisar e/ou responder suas dúvidas e ideias.


Você gostou da leitura? Por favor, ajude-me compartilhando e deixando seus comentários.

 

In English:


Brazilian New Year’s Traditions and superstitions


Brazil is a country full of traditions and superstitions. Our New Year’s  celebrations are massive. We organise this huge festivity that goes all through the night at street parties, by the pool or at the beach, anywhere really. We have fun vibing all good vibes and wishing luck, peace, abundance, love and much more for the new year. After all, we believe a new year can come with a new life. 


“Ano novo, vida nova!”

(New year, new life!)


Keep in mind that Brazil is a vast country, and whether in the North, Northeast, Central, South, or Southeast, there may be new and different local customs. Although I was born and raised in São Paulo with family from Pernambuco (Northeast) and Minas Gerais (Southeast), I may not know all the traditions from every region.


Let’s dive into some Brazilian New Year’s Traditions and superstitions. 


Colours have meanings

girls reveilon
Freepik

It is traditional to wear different colours on New Year’s Eve with each colour representing a different wish for the upcoming year. Most people tend to choose white, which is an inheritance from our African and Afro-Brazilian ancestors and represents spiritual purification and peace. Other popular colour choices include red, pink and gold. Some opt to wear everything in the colours representing their wishes, while others choose only their underwear in that special colour, with everything else in white. 


What which colour represents:

Branco > White: wish for peace and harmony

Azul > Blue: tranquillity and friendship

Rosa > Pink: love and romance

Preto > Black: power and elegance

Verde > Green: hope and health

Laranja > Orange: enthusiasm and creativity

Roxo > Purple: transformation and spiritual connection

Vermelho > Red: passion and romance

Prata > Silver: innovation

Amarelo ou dourado > Yellow or gold: financial and spiritual prosperity 


What colour would you wear next New Year’s Eve?

Traditional food

rabanada
Rabanada - Freepik

The food choice may vary  from family to family. Most families will choose a substancial piece of meat such as peru, bacalhau, frango, carne assada, porco, entre outras (turkey, cod, chicken, roast beef, pork, among others), salad, farofa (type of meal made of toasted cassava), rabanada (French toast) and salpicāo (chicken salad with mayonnaise, potatoes and veggies). 


My family tends to set the table before midnight on December 31st as a representation of our wish for abundance for the next year. Some of this food  is meaningful for us as well.


  • Lentilhas (lentils) are supposed to provide us with abundance and prosperity. We have been told that this tradition is Italian, it was brought to Brazil by the immigrants, and some people believe it is so due to its coin shape. Most people go beyond and believe we should stand on a high place, such as a chair, table or stairs and eat seven bites of them.


  • Bacalhau (cod) can be quite expensive in Brazil. It was brought to our country by the Portuguese and is an alternative to turkey or to chicken.

  • Frangos (chicken) or Chesters (a large size chicken, supposedly brought to Brazil from Scotland, and named as such as a marketing strategy by a company called Perdigão) are more popular for Christmas dinners. A lot of people believe in a superstition which says that we should not eat poultry at the New Year’s. They can bring you bad luck and regression because they are animals that can scratch backward.

churrasco
Churrasco - Freepik

  • Barbecue is a popular choice. If you have not eaten Brazilian barbecue yet, you should definitely give it a try. It definitely does not involve burgers; it is about having the best cuts of the meat, beef and sausages. 




  • It is a tradition to eat the pulp of romãs (pomegranates) and keep their seeds, placing seven of them wrapped in paper until O Dia de Reis (Day of Kings, January 6th). After that, you can put them in your wallets to attract wealth and luck all through the year.


  • Some people would eat uvas (grapes) on New Year’s day to bring them luck. That is not a tradition in all families. My family, for instance, is not one of them. We do toast with Espumante (Sparkling wine) though.  


I am sure I have forgotten something. Especially because even when it is not a special date, a simple Sunday lunch with the family will have a huge variety of options for the fussiest eaters. 


Fireworks

The fireworks display is the highlight of our night. You are going to see them everywhere, from small neighbourhoods to huge gatherings at the beach. 


rio de janeiro ano novo
Queimada de Fogos no Rio de Janeiro - Freepik

If you are looking for the best place to watch the fireworks and possibly a live concert, I suggest you head towards the main capital cities. Most of them will provide free entrance with live music and massive crowds. São Paulo and Rio Janeiro capital cities, along with Salvador, Bahia, are likely to have the biggest crowds but the best shows.

Personally, I am not much into crowds. So, the family and friends get together with lots of food and go out to the street to watch the festival of lights in the sky is more than enough for me. 


It is important to have someone special by your side to kiss when the clocks finally change and the fireworks display starts, just like we see in the films. I’m joking! It is not a rule, but when couples go together to the parties they will definitely celebrate with a kiss, but then, it is likely that they are going to “let go” and go around sharing hugs with people around, preferably family and friends. Mind your wallet though.


Beach, waves and offerings

I have never spent Réveillon at the beach. Probably because I am not keen on crowds, and the beaches can get pretty busy then. Most people go to the beach, watch concerts, dance, watch the fireworks displays, make their offerings and jump seven waves. 


We all believe in the power the sea has to renew our energies. However, not everyone knows that this tradition is another inheritance from a ritual in the Afro-Brazilian religion, Candomblé and Umbanda, to celebrate Iemanjá, their Ocean deity. 

For each wave you jump, you must make a wish or thank Iemanjá for everything good that happened to you or your family in the current year. You must not turn your back to the sea or it will turn into bad luck to you. When your feet are not touching the water anymore, than you can turn your back and leave. The act of jumping waves is supposed to spiritually purify and give you resilience to overcome future obstacles. 



Answer the questions below to share your experiences and practise Portuguese:
  1. What are your country's main New Year's Traditions and Superstitions?

  2. Which other Brazilian traditions and superstitions do you know?

  3. How do you like to start a new year?

  4. Do you usually make new years' resolutions?


Leave your answer on the comments and I will help you review and/or answer your questions and ideas.


Did you enjoy the reading? Please help me by sharing and leaving your comments


27 views0 comments

Comments


Thanks for subscribing!

Comments (1)
Rated 5 out of 5 stars.
5.0 | 1 Rating

Add a rating
Guest
Dec 29, 2023
Rated 5 out of 5 stars.

Brazilian Pavé is always around here too.😋


Sue.

View Edits
Like
bottom of page